Intervju - Greger Hillman

11 augusti 2015

Vi kör vidare med ytterligare en intervju denna vecka. Denna gång är det Greger Hillman som använder bloggen som en stor del av hans webbföretag. Kolla in den på:  gregerhillman.se/bloggen

Varför bloggar du?

Jag använder bloggandet som ett komplement till framförallt min podcast, Hillman Podden. I podden hänvisar jag ofta till olika källor på nätet, vilket kan bli lite krångligt att komma ihåg när man lyssnar. Därför har jag valt att skriva relativt detaljerade anteckningar till varje avsnitt, så att det är lätt att referera till och hitta fram till de sidor jag tipsar om i podden. En annan aspekt på bloggen är att relevansen för min hemsida ökar, vilket har betydelse i Googles ögon. Jag vill så klart att fler ska hitta till bloggen och genom att optimera min sajt och mina inlägg så ökar möjligheterna för att synas bättre med varje nytt inlägg. Utöver det så skriver jag för att kunna nå de som föredrar att läsa istället för att lyssna på podd eller titta på video. 

Vad har bloggande betytt för dig som företagare?

Min blogg har öppnat för många nya kontakter, vilket är en positiv effekt av att hjälpa andra lyckas med sitt företagande på internet. Den är trots allt inte mer än 6 månader gammal, men jag ser det som en viktig del i att bygga en långsiktig närvaro på internet för både mig och mitt varumärke. Jag lanserar nya webbkurser löpande som är speciellt framtagna för egenföretagare som vill dra nytta av webben i sitt företagande. Fler och fler inser att de borde satsa mer på webb men de vet inte hur. Där passar min blogg, podcast och webbkurser som handen i handsken, vilket också ger positiva effekter för mig och mitt företag. Över tid ser jag att den större delen av min verksamhet kommer finnas ute på nätet.

Har du något bra bloggminne?

För inte så länge sedan fick jag en kommentar till en artikel som jag skrivit som handlar om hur man startar en Podcast. Jag blir alltid glad av att få höra vad mina läsare och lyssnare tycker om det jag gör, samtidigt som jag har möjlighet att förtydliga innehållet i artikeln när det behövs. I det här fallet var det lite extra kul eftersom den kom från en framstående person inom digital marknadsföring i Sverige som jag respekterar mycket.Det är sådana kommentarer som ger mig en kick att fortsätta leverera fler tips och guider till företagare som behöver hjälp i rätt riktning gällande digital marknadsföring.

Vad är ditt bästa bloggtips för företagare?

Lägg lite tanke bakom vad och hur du skriver i din blogg. I t ex sociala medier kan det räcka med korta inlägg, bilder, länkar etc. men på företagets hemsida skulle jag lägga lite extra krut på att få till ett bra innehåll. Vad är ”ett bra innehåll”, tänker du säkert. Jag skulle vilja säga att ett bra innehåll är något som gör dina läsare smartare efter att ha läst ditt inlägg. De kanske inte blir dina kunder direkt men det handlar om att bygga ett förtroende, visa på expertis och personlighet. Alla de saker som man får av att träffas IRL och genom relationer som byggs över tid. Om du t ex driver en Plåt & ventilationsfirma kan du beskriva hur processen ser ut för att byta stuprör på ett hus. Du kan göra en checklista för takbyte om du jobbar med tak eller berätta om den nya maskinen som ni köpt in till verkstan för att kunna leverera snabbare till kund. Inte så sexigt direkt,men det handlar om ditt företag och visar på att du vet vad du håller på med. Jag vet att det blev lite mer en ett tips och jag skulle kunna förklara ännu mer i detalj, men jag ville i alla fall rama in tipset lite grann, så att du har någon nytta av det. Tänk också på att det är människor som ska läsa det du skriver. Ha kul, ta det inte allt för allvarligt och hetsa inte över att publicera nya inlägg varje vecka. Om du vill synas bättre på Google så är inte antalet inlägg direkt avgörande men det ämnet får jag spara till en annan gång.