Intervju med Martina Wipa

3 november 2015


Martina Wipa är Business Bloggers andra hälft. Tillsammans med Anna Nilsson har hon utvecklat Business Bloggers bloggskola, föreläser om företagsbloggande och anordnar event för företagare.
Martina driver firman Wipa Webb & PR där hon frilansar som webbdesigner och marknadstrateg.

Beskriv ditt jobb som webbdesigner, vad är det du gör?
Jag utvecklar webbplatser åt företag. Jag skapar varje design från grunden med fokus på företagets grafiska layout, verksamhet, målgrupp och syfte med webbplatsen.

Vad är det viktigaste att tänka på om man behöver en ny webbplats?
Att webbplatsens design är unik och anpassad efter ditt företags grafiska profil. Man ska inte kunna blanda ihop din webbplats med något annat företag. 

Eftersom så mycket surfande sker via telefoner och surfplattor så måste webbplatsen vara anpassad för mindre skärmar. Man kan förlora kunder om man har en webbplats som är svårnavigerad på telefonen.

Många vill kunna uppdatera webbplatsen på egen hand. Då kan det vara bra att ha ett publiceringsverktyg som grund.

En bra webbplats är "levande", så man bör ha en dynamisk del på sin webbplats där man uppdaterar innehållet med jämna mellanrum. Man kan exempelvis företagsblogga, uppdatera nyheter eller skriva artiklar på sin webbplats för att få den mer levande, något vi pratar mycket om via Business Bloggers.

Hur fick ni idén till Business Bloggers bloggskola?
Jag får frågan med jämna mellanrum från mina kunder, hur de ska marknadsföra sig på ett billigt och effektivt sätt. Jag brukar då föreslå att de ska företagsblogga eftersom det ökar chanserna att webbplatsen indexerar högre på sökmotorerna. Ofta svarar de då att de inte har en aning om hur de ska gå till väga, eller att de inte har tid.
Anna Nilsson och jag satt och pratade om detta, och hon berättade då att hur mycket nya kunder hon har fått tack vare sitt företagsbloggande. Hon sa att hon funderat på om man borde hjälpa andra företag med att också lyckas med företagsbloggandet. Då kom vi fram till att vi ska göra en bloggskola för företagare, där vi lär ut hur de ska göra för att marknadsföra sig så effektivt som möjligt med hjälp av bloggen. Det behöver ju inte alls vara tidskrävande, inte om man gör på rätt sätt!
Bloggskolan lanserades i augusti, och går nu att köpa modulvis via Business Bloggers webbplats.

Företagsbloggar du via din webbplats?
Ja, jag har nyligen börjat och mer ska det bli!

Ska du medverka på Eget Företag mässan?
Ja, Business Bloggers är ansvariga för mässans blogghörna, så jag kommer att vara med där. Vi har flera tävlingar i blogghörnan, man kan bland annat vinna Bloggskolan och en unikt designad webbplats.

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Röster från mässan

SEBs ambition är att stötta entreprenörer i alla faser och skapa lånsiktiga relationer. Mässan Eget Företag är en mycket givande och viktig mässa för oss där vi får träffa alla modiga människor som har startat eller vill starta företag. Vi ses på mässan!

Johan Berg, SEB

För Björn Lundén Information är Eget Företag en mycket givande mässa. Vi har varit med från starten och det är fantastiskt att få möta alla dessa drivna människor som ska starta eller redan driver företag. Vi hittar vi massor av nya kunder!

Ulf Svensson, Björn Lundén Information

För Visma Spcs är Eget Företag årets viktigaste mässa. Här finns allt samlat under ett tak och ett brett seminarieprogram och bra programaktiviteter i Café Entreprenör.

Boo Gunnarson, Visma Spcs

På mässan finns allt du behöver för att starta företag. Lev din dröm!

Caxton Njuki, entreprenör

Partners

Almi Företagspartner