En förutsättning för att din företagsblogg ska fungera, är ju att den uppdateras med nytt innehåll med jämna mellanrum. Kommer det in besökare på din hemsida och ser att det är flera månader sedan du uppdaterade den, så kommer de automatiskt att få en känsla av att även ditt företag ligger på is. Och din blogg ska ju ge motsatt effekt!
Många företagare tycker att det verkar väldigt jobbigt och tidskrävande att sköta en blogg. Vissa gör ett försök och skriver några inlägg, men tappar sedan motivationen. Anledningarna kan vara att de inte riktigt vet vad de ska skriva om, att de tycker att det tar på tok för lång tid att få till ett bra inlägg eller att de helt enkelt glömmer bort sin blogg helt och hållet.
Och visst, det kan ta tid att blogga, det kan ta jättemycket tid. Men inte om man lägger upp det på ett välplanerat sätt, då går det av bara farten! Det du behöver är en bloggplan, som ett bloggschema som du följer. I din bloggplan har du bestämda dagar du postar dina blogginlägg, samt förutbestämda bloggämnen. Kanske bloggar du om ett ämne på måndagar, ett annat på, exempelvis. Dessa blogginlägg kan du göra tidsinställda, med andra ord skriva dem i förväg.
Business Bloggers digitala bloggskola lanseras i slutet av augusti. Där kan du bland annat ta del av många tips som rör hur du skapar en så effektiv bloggplan som möjligt, det vill säga hur du lägger ner minimalt med tid på ditt bloggande, men med största möjliga effekt.