Digitala mässor ger företag och organisationer ny möjlighet att nå ut till fler än vad som är möjligt med en traditionell fysisk mässa. Genom mässan online, kan besökare delta var de än befinner sig utan att behöva resa.
Tips som hjälper dig att lyckas som utställare på digital mässa:
• Förbered din monter, designa den på ett attraktivt sätt med text, bild och använd gärna rörlig media. Skapa tydliga kategorier för dina produkter eller tjänster och se till att besökarna enkelt kan hitta vad de söker.
• Ta initiativ och var aktiv i livechattar, videomöten och frågestunder. Svara snabbt på frågor och ge värdefulla svar till besökarna. Visa upp dina produkter eller tjänster i realtid och var öppen för att ge demonstrationer och svara på frågor.
• Arrangera webbinarier, fungerar ofta bäst med inspelade, men håll de korta.
• Skapa attraktiva erbjudanden eller kampanjer som endast gäller för besökare på mässan. Detta kan öka besökarnas engagemang och locka till fler köp.
• Ha en strategi för uppföljning. Genom att använda monterns verktyg kan du samla in och analysera data om besökarnas beteende, intressen och profil. Ladda ner lista över de besökare som har visat intresse för dina produkter eller tjänster och se till att du har all information du behöver för att ta kontakt med dem efter mässan.
• Skicka tackmejl till besökarna som besökt er monter och följ gärna upp med mer information om dina produkter eller tjänster.
• Använd sociala medier, nyhetsbrev för att marknadsföra din monter och din närvaro på mässan. Dela information om dina produkter eller tjänster.
• Mät din framgång: Analysera dina resultat efter mässan och utvärdera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras till nästa gång för digitala mässor är här för att stanna.
Lycka till!