Att gå på mässa är en konst i vanliga fall när besöket sker fysiskt på plats och när vi nu genomför mässan online är det ännu viktigare att du tänker till kring besöket så att du får ut så mycket som möjligt av det.
Johan Dahl, för övrigt en av våra mest omtyckta föreläsare sedan många år, har länge arbetat med mässor, möten och affärsrelationer och ger dig här sina bästa tips på hur du kan göra för att ditt mässbesök ska bli så värdefullt som möjligt.
1. Förbered dig - vad vill du ha ut av ditt mässbesök? Har du funderingar, frågor etc, skriv ned dessa så att du kommer ihåg när du chattar med utställaren.
2. Lista - vilka utställarkontakter känns mest värdefulla för dig? Priotera dem först, men besök många montrar.
3. Lista - vilka seminarier känns mest värdefulla för dig?
Var aktiv med kontakterna
Är det något du funderar på att skaffa kan det dessutom finnas mässerbjudanden som gör att du får väldigt förmånliga villkor just nu.
Kom ihåg att din egen presentation, din pitch, är viktig så att den du chattar med snabbt förstår
· vem du är,
· vad du gör (vad du hjälper dina kunder med)
· vad du vill.
Ett bonustips:
Tänk ur ett annat perspektiv.
Var nyfiken på hur utställarna, föreläsarna och andra medverkande gör och ta reda på vad du kan kopiera eller efterlikna som passar bäst i din egen verksamhet. Säkert kan du komma på flera olika saker som t.ex.
· Så där skulle jag också kunna göra, till och med bättre!
· Så där ska jag definitivt inte göra!
Varmt välkommen, vi önskar dig ett givande besök på Eget Företag.