Redan när affärsidén växer fram och affärsplanen författas gäller det att tänka på de immateriella tillgångarna och vilket värde de kan skapa för kunderna. Se till att skydda dig och håll koll på att ingen gör intrång i dina immateriella rättigheter.
Den tid och de resurser du lägger ner på att skapa värde för kunden är viktigt att skydda för att konkurrenter inte ska klampa in på ditt område. Oavsett om du har skapat någon innovativ teknisk lösning, en ny bit programkod som löser problem, en design som trendar eller ett populärt varumärke gäller det att ha rätt skydd. Någon som är kunnig inom de immateriella tillgångarna och rättigheterna är Johan Westberg, som arbetar på PRV - Patent och Registreringsverket. Han berättar att medvetenheten om immateriella tillgångar och vilka skydd som finns är alldeles för liten hos nyblivna företagare.
– Första steget är att identifiera de immateriella tillgångarna. Tänk i dessa termer redan när du börjar bygga upp ditt företag. Vilka tillgångar har du och hur skapar de värde för kunden?
Skydda för att skapa värde
Genom att både ha koll på och skydda sina immateriella tillgångar är det enklare att skapa värde i företaget. Är det någon som exempelvis gör intrång när ditt varumärke blir populärt har du rätten på din sida. Utan skydd kan du tyvärr inte göra så mycket.
– När du söker skydd hos PRV får du ett bevis på att du har rätt till din design eller ditt varumärke om du råkar ut för intrång. Det är dock upp till dig att hålla koll på att ingen gör intrång.
Hur skapar man värde av sina tillgångar?
– Är du exempelvis journalist och har skrivit en text har du skapat värde åt en uppdragsgivare. Om texten sprids på andra sätt än vad ni har kommit överens om i avtalet har du rätt att få betalt också för det.
Tre viktiga registreringar i företagsstarten
När varumärket börjar växa fram är det tre viktiga registreringar att ha koll på:
● Bolagsnamn, som registreras hos Bolagsverket.
● Domännamn, som köps av återförsäljare.
● Varumärke, som registreras hos PRV.
– Om man kan takta ihop dessa tre har man ett starkt varumärke från start. Har du planer att växa utanför landets gränser är det också bra att kontrollera redan från början att ditt varumärke fungerar på de marknader du tänkt expandera till.
De immateriella rättigheterna
Patent – Ger skydd åt nya tekniska lösningar på problem. Ger ensamrätt i upp till 20 år.
Varumärke – Skyddar ditt företags speciella kännetecken. Det kan vara ord, symboler, ljud eller färg.
Design – Skyddar utseendet, men inte funktionen på en produkt.
Upphovsrätt – Automatiskt skydd som gäller konstnärligt skapande. Till exempel musik, film och litteratur.
– Jag rekommenderar att du tar hjälp av ett ombud när du söker skydd. Speciellt när det kommer till patent så ansökan varken blir för smal eller för bred. Du är alltid välkommen att kontakta oss för att få information och allmänna råd och tips.
Resurslänkar: PRV